Binnen CQ Procesmanagement is expertise opgebouwd op het gebied van inrichtingsvragen met betrekking tot Wmo-toegang (wet maatschappelijke ondersteuning). Omdat er grote verschillen zijn tussen gemeenten, heeft niet iedere gemeente dezelfde mogelijkheden en middelen bij het inrichten van processen rondom de Wmo. Dit komt door verschillen in inwonersaantallen, geografische ligging, of verschil in rol (centrum- of regiogemeente). Wmo-toegang kan daarom niet bij iedere gemeente op dezelfde manier worden georganiseerd. Daarnaast lopen veel gemeenten aan tegen ontoereikende bezetting en financiering en worden de hulpvragen die bij het Wmo-loket worden gesteld, complexer. De experts van CQ ondersteunen bij een Wmo-inrichting die past bij de context van de betreffende gemeente.
Invulling geven aan wmo-toegang van gemeenten
Het is afhankelijk van de vraag van de opdrachtgever wat deze ondersteuning inhoudt. Je kunt denken aan het bedenken en ontwerpen van de visie, (werk)processen en benodigde capaciteit. Veel vaker zijn wij ook betrokken bij de implementatie van de geadviseerde manier van werken. Hierin pakken wij naast de rol van adviseur ook een rol als kwartiermaker, waarbij we concrete plannen in de praktijk implementeren. Bij afronding van een project en onze rol hierin, gaan wij voor een duurzame overdracht. Kennis en vaardigheden mogen niet verloren gaan bij ons vertrek, maar moeten beklijven in de organisatie van de opdrachtgever. Op die manier is de Wmo-toegang ook gewaarborgd op de lange termijn.
Wat kan CQ voor u betekenen?
In de afgelopen jaren heeft CQ met name expertise opgebouwd op het gebied van Maatschappelijke Opvang en Beschermt Wonen (MO/BW). Zo zijn wij betrokken geweest bij verschillende projecten met betrekking tot duurzaam wonen in de wijk en dak- en thuisloosheid. Binnen onder andere de gemeente Amsterdam hebben wij de toegang tot de MOBW heringericht. Dit hebben we gedaan door nieuwe aansturingsmodellen te ontwerpen en rollen en taken anders te verdelen. Er zijn medewerkers aangenomen, werkprocessen ingericht, monitoring opgezet en samenwerkingsafspraken geïmplementeerd. Burgers weten de lokale voordeuren steeds beter te vinden.